شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: در پی رفع اختلاف‌ها درباره تقسیم سود سهام شرکت‌های فولاد ومس، گام آخر برای خصوصی‌سازی‌ در صنایع فلزی برداشته شد.

به گزارش همشهری، پیش از این پاره ای اختلاف‌نظرها در مورد سود سهام شرکت های دولتی، که به تازگی فروخته شده‌اند، به وجود آمده بود.

طبق گزارش‌های دریافتی، پس از آن که سازمان خصوصی سازی در دور دوم واگذاری سهام شرکت ها معدنی وفلزی سهام شرکت های ملی صنایع مس ایران، فولاد خراسان و فولاد خوزستان را عرضه کرد اختلاف هایی در مورد نحوه تخصیص سود سهام این شرکت ها به وجود آمد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در اطلاعیه خود توضیح داده است:براساس قانون تجارت چنانچه تاریخ انجام معامله در بورس قبل از بر گزاری مجمع های سالانه شرکت باشد، سود سهام خریداری شده، درصورت قطعیت معامله، متعلق به سهامداران جدید است، اگرچه پرداخت قسمت نقدی مبادله پس از تاریخ مجمع عمومی عادی سالانه صورت گرفته باشد.

پیش از این پرسش‌های مکرری توسط فعالان بازاردرباره سود نقدی تصویب شده در مجمع عمومی عادی سالانه مطرح شده و ابهاماتی را ایجاد کرده بود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ پیش از این اعلام کرده بود: یک میلیارد و400 میلیون برگه سهم فولاد ومس را طی 10 روز پایانی خردادماه عرضه می‌کند.ارزش کل سهام قابل عرضه 5/1 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

پیش از این سازمان خصوصی‌سازی‌ بخش اعظم سهام فولاد مبارکه را فروخته است. طبق برنامه، سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است طی روزهای 21 تا 25 خرداد ماه 35 تا 40 درصد سهام 2 شرکت فولاد خوزستان و فولاد خراسان را در بورس عرضه کند.

به این ترتیب ایمیدرو، 5/35 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان، 63/40 درصد سهام مجتمع فولاد خراسان و 5 درصد سهام ملی صنایع مس ایران را به‌صورت نقد و نقد و اقساط واگذار خواهد کرد.

طبق اطلاعیه بورس تهران سهام فولاد خراسان روز 21 خردادماه با قیمت پایه 3 هزار و 557 ریال عرضه می‌شود. همچنین سهام شرکت ملی مس روز 22 خردادماه با قیمت پایه 8 هزار و 774 ریال عرضه خواهد شد.

سهام فولاد خوزستان نیز روز 25 خرداد ماه جاری با قیمت پایه 6 هزار و 117 ریال عرضه می‌شود.  اداره بازار شرکت بورس اعلام کرده است: چنانچه قیمت تابلو در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد آن قیمت مبنای ارزش پایه قرار می گیرد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد:در روز عرضه، کارگزاری کیمیا، سهم کل سهام یادشده را 761 میلیارد تومان عرضه می‌کند. ارزش بلوک 5 درصدی مس هم 253 میلیارد تومان است. این سهام از طریق کارگزاری رضوی عرضه خواهد شد.

فولاد خوزستان را هم کارگزاری سهم آشنا عرضه خواهد کرد. ارزش کل این بلوک 475 میلیارد تومان برآورد شده است. به این ترتیب خریداران باید درمجموع یک هزار و 489 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید سهام 3 شرکت یاد شده را آماده کنند.

شرایط واگذاری این سهام به‌صورت 20 درصد نقدو 80 درصد اقساط است و چنان چه قیمت تابلو در آخرین روز قبل از عرضه سهام از قیمت مبنای ارزش پایه تعیین شده فوق بیشتر باشد آن قیمت مبنای ارزش پایه مورد عمل قرار می‌گیرد.

این واگذاری‌ها در قالب دور جدید عرضه سهام شرکت های معدنی و فلزی است که بر مبنای  سیاست‌های اصل 44 در بورس انجام می شود.سازمان خصوصی‌سازی تاکنون نیمی از صنعت فولاد  را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

کد خبر 54171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز